Anmälan om olägenhet
Miljö- och byggavdelningen handlägger bostadsklagomål med syfte att undanröja olägenheter. Det kan handla om störande buller från till exempel fläktar, restauranger, diskotek, nedskräpning, skadedjur eller vedeldning. Det kan också vara klagomål på fukt, mögel, dålig ventilation i lägenheter eller andra inomhusmiljöfrågor.
Här kan du läsa mer om störningar i bostadsmiljön
Innan du kontaktar miljö- och byggavdelningen
Innan du kontaktar miljö- och byggavdelningen bör du ha kontaktat din fastighetsägare, bostadsrättsförening eller den verksamhetsutövare som orsakar störningen. Enligt miljöbalken är fastighetsägare/verksamhetsutövare skyldiga att vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att hindra uppkomsten av eller undanröja olägenheter för människors hälsa.
För att miljö- och byggavdelningen ska kunna handlägga ditt ärende måste den störning/olägenhet som du upplever utgöra en hälsorisk. Enligt miljöbalken (9 kap.3§) definieras olägenhet för människors hälsa som en ”störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig”.
Dina personuppgifter kommer att behandlas enligt dataskyddsförordningen. För information om hur personuppgifterna behandlas i ditt ärende hänvisas till kommunens hemsida: hagfors.se/dataskydd.
Tryck på "Nästa" för att börja fylla i din anmälan.