Välkommen till ansökan om uppehåll i hämtning av Hushållsavfall enligt § 35 Hagfors kommuns Renhållningsordning antagen 2022-10-31 § 98.
Ansökan hanteras av samhällsbyggnadsavdelningen på Hagfors kommun.
Om du har frågor är du alltid välkommen att skicka e-post till va-renhallning@hagfors.se eller ringa vår kundtjänst för VA/rehållning på 0563-189 90.
35 §, Att fastigheten används sporadiskt eller att små mängder kommunalt avfall produceras är inte skäl som medger uppehåll i hämtning. Fastigheter som inte används alls, eller dit det endast görs tillsynsbesök kan ansöka om uppehåll i sophämtning. Uppehållet är alltid tidsbestämt, och kräver ny ansökan i god tid innan uppehållet är slut för att undvika att sopkärl ställs ut och abonnemang startas.
Om fastigheten börjar nyttjas under den beviljade uppehållsperioden ska kommunen kontaktas och abonnemang startas. Den som beviljas uppehåll i hämtning befrias från den rörliga avgiften, fast avgift för renhållningen ska betalas. Uppehåll i hämtning av kommunalt avfall beviljas för perioder om minst 4 månader och maximalt 2 år. Ansökan kan endast göras av fastighetsägare. Uppehåll i hämtning beviljas en begränsad tidsperiod, som anges på beslutsdokumentet, därefter ny ansökan.
Ansökan kan endast göras av fastighetsägare. Uppehåll i hämtning beviljas en begränsad tidsperiod, som anges i ditt beslut, därefter ny ansökan.
Dina personuppgifter kommer att behandlas enligt dataskyddsförordningen. För information om hur personuppgifterna behandlas i ditt ärende hänvisas till kommunens hemsida: hagfors.se/dataskydd