Vem kan ansöka om bidraget?
Du som bor och är folkbokförd i Hagfors kommun kan ansöka om resebidrag om du har pendlat och bedrivit eftergymnasiala studier på universitet, högskola, yrkeshögskola eller folkhögskola.
Hur ansöker jag?
Vi beviljar resebidrag per termin och du söker när terminen är avslutad. Bidraget betalas alltså ut retroaktivt. Den 31 januari är sista dag för att ansöka om resebidraget för höstterminen 2024.
Du kommer att behöva skicka in följande till oss (digitalt eller per post):
- Personbevis från skattemyndigheten med din folkbokföringsadress.
- Ett kursintyg/studieintyg. Intyget ska innehålla kursens/utbildningens namn, ditt namn, personnummer, studieort, lärosäte samt tid och omfattning för studierna. Normalt sett får du ut detta intyg genom att logga in på Mina sidor på din skolas webbplats och klickar vidare till systemet Ladok. Annars kontakta din skola.
- Du som åker buss eller tåg till din skola ska redovisa antalet biljetter du köpt och ange kostnaden per månad. Vi kan tyvärr inte ta emot handskrivna reserapporter utan ber dig om en digital rapport, exempelvis tabell eller kalkylark, gärna som pdf, alternativt utskriven.
- Du som åker bil till din skola ska redovisa antal resedagar och mil som egen bil använts. Vi kan tyvärr inte ta emot handskrivna reserapporter utan ber dig om en digital rapport, exempelvis tabell eller kalkylark, gärna som pdf, alternativt utskriven.
Har du fler frågor kan du maila till kommun@hagfors.se.
Dina personuppgifter kommer att behandlas enligt dataskyddsförordningen. För information om hur personuppgifterna behandlas i ditt ärende hänvisas till kommunens hemsida: hagfors.se/dataskydd. Synpunkter via e-tjänst kommer att diarieföras